De Donkere Kamers van… Tom Meerman

De Donkere Kamers van… is een interview serie waarin een fotograaf vertelt over zijn of haar donkere kamers, de digitale en de mentale, oftewel technisch en inspirationeel. Wat maakt dat jij klikt?  

In deze derde editie neemt Tom Meerman je mee in zijn donkere kamers.

Wie ben je?

Ik ben Tom Meerman, geboren in 1959 in Amsterdam. Sinds mijn zeventiende fotografeer ik. Na mijn opleiding aan de Kunstacademie in Arnhem (1988) ben ik als beeldend kunstenaar en fotograaf gaan werken. Daarnaast ben ik ook altijd organisatorisch en bestuurlijk actief. Zo was ik hoofd van een afdeling fotografie bij een cursusinstelling in Arnhem, gaf ik zelf cursussen bij Canon Image Centre in Amsterdam, werkte ik als landelijk adviseur voor de amateurfotografie en gaf leiding aan de Fotovakscholen in Amsterdam en Apeldoorn. Van de beroepsvereniging voor fotografen GKf was ik zeven jaar voorzitter en van de auteursrechtenorganisatie FotoAnoniem zelfs 17 jaar.

Nu ben ik vooral als zelfstandig ontwerper voor tentoonstellingen en fotoboeken werkzaam en schrijf ik over fotografie in mijn wekelijkse krantenrubriek Zo Gezien (De Gelderlander) en op verzoek bij het werk van anderen. Als coach help ik fotografen heldere lijnen te zetten in hun werk. Ik schreef het boek Foto’s Analyseren en Bespreken op basis van mijn ervaringen en de inzichten die ik opdeed bij het spreken over foto’s met collega’s en publiek. Uiteraard fotografeer ik. Veel.

Technisch

Vind je techniek belangrijk?

Ik fotografeer met de camera die ik voorhanden heb. Soms is dat mijn fullframe Canon, soms mijn compact en vaak mijn iPhone. Een foto gaat nooit zonder nabewerking de deur uit. De werkelijkheid is daarbij eerder startpunt dan doel.

Welke apparatuur gebruik je?

Camera’s en lenzen. Een slingshot voor onderweg. Heel soms mijn flitser en nog somser een lightbox. Vooral groothoek gebruik ik graag.

En welke software?

Lightroom, Nik en Snapseed. Voor My Amsterdam (2010-heden) werk ik met Camera+.

Hoe bewerk jij je foto’s?

Altijd met het licht extra aangezet, liefst met enige dramatiek. Diepe zwarten mogen. Artefacten worden niet geschuwd!

Inspirationeel

Waar ligt je hart?

De werkelijkheid laat zich verdiepen, verrijken, verklaren, verspreiden, verbijzonderen, verbinden door mijn aandacht, ingrepen en communicatie.

 Mijn hart ligt momenteel vooral bij de door de mens ingerichte omgeving en dan vooral in historisch perspectief.

Heb je een eigen stijl?

Ik werk vooral in langere series, waarbij per serie een beeldtaal past. Bijvoorbeeld nostalgisch Zwartwit voor My Amsterdam; dramatische luchten voor Reiken naar de hemel (kerken in Rivierenland); romantische kleuren voor Oog op Culemborg; hersteld perspectief voor Typisch Istanbul en Edinburgh, Athens of the North; oldschool sepia voor Decouvertes d’Egypte; Bleach Bypass en crossdevelopment voor Glass all over; glamour voor Kronen op het hoofd en Uitzichten uit…; beeld- en reeksrijm voor De Culemborgers en With the Americans.

Waar haal je inspiratie vandaan?

Licht. Licht is alles. En verhalen over betekenissen van het leven in de dode dingen.

Begint jouw project met een idee of met een los beeld?

Licht, vorm, verhaal, context en impuls vormen startpunten die na verloop van tijd zichzelf opdringen tot manifestatie. 

Wanneer is je project klaar?

Nooit. Gelukkig maar. In de tussentijd heeft een foto een exposeerbare vorm, als print, boek of digitaal medium. Met een titel, ondertekening, kader, medium, context. Het gaat om de opvulling van de openbare ruimte. 

Weet je tijdens je project al hoe het eindigt?

Het einde? Ik ga dood. Ooit. Dan stopt het.

Wat is je favoriete foto en waarom?

 In deze foto is ieder verhaal over de zin van het leven gevat. Het mysterie van hier en daar, toen en nu, altijd en overal wordt hier gevangen en doorgegeven.

Toekomst

Wat wil je bereiken

Ik zou willen dat iedereen de vreugde van de open blik leert kennen. Via mijn foto’s en mijn manier van kijken bijvoorbeeld. En dat ik als inspirator mag werken voor iedereen die zich wil ontwikkelen.

Wat wil je van anderen weten? Je mag één fotograaf één vraag stellen. Wat zou dat zijn?

Al mijn vragen aan fotografen gaan altijd over het waarom. En dan ben ik benieuwd of het antwoord het onderwerp, de foto, de aanpak of de doelstelling behelst. En dan komen we heel snel binnen in elkaars gedachtenwereld.

Waar kunnen we meer zien

Via mijn website: www.tommeerman.nl

In mijn boek Foto’s Analyseren en Bespreken verwerkte ik veel foto’s uit eigen hand. Foto’s van 1977 tot 2021.

In mijn boek Het LichtKwadrant heb ik foto’s zwartwit gemaakt om het licht inzichtelijk te maken. De foto’s zijn allemaal uit eigen hand.

Na 40 jaar fotograferen maakte ik een overzicht van mijn werk en projecten. Het is in te zien bij Blurb.com :
https://nl.blurb.com/books/8149393-tom-meerman-triton-40-jaar-fotograferen


Verder lezen:

Lees ook de andere edities. Bekijk alle interviews via:
De Donkere Kamers van…

Geef een antwoord