De reis van het oog
Alle elementen in jouw foto’s vechten om aandacht van de kijker. Als we deze elementen bewust in de compositie hebben gekozen, heeft het oog dus een reis voor de boeg. Waarheen het oog gaat, hoe het daar komt en waar het blijft ‘hangen’, hebben allemaal invloed op hoe de kijker de foto leest.
De reis van het oog
Als je jouw foto’s opbouwt met één enkel element in het midden van het frame, loop je het risico dat je saaie foto’s krijgt. Het oog van de kijker zal direct naar dat element gaan en daar blijven hangen. Daarmee is het beeld ook direct ‘gezien’, hoe fraai het ook mag zijn.
Fotografen die vertrouwen op meerdere elementen in hun compositie, bijvoorbeeld om een verhaal te vertellen of wat meer spanning in het beeld te brengen, moeten zich bedenken hoe het oog zich tussen die verschillende elementen en het frame in zijn geheel beweegt.
Als je hier dus rekening mee wilt houden, zal je een gevoel moeten hebben (of aanleren) voor visuele massa. Begrijpen naar welk element het oog als eerste getrokken wordt, welke als tweede, enzovoort. Zodra je dat weet, kun je de reis van het oog uitstippelen.
Visuele geletterdheid
Weet je nog niet hoe de reis van het oog gaat? Ga dan oefenen met foto’s (of beter nog met fotografen) die je bewonderd. Dat is een mooie oefening om je visuele geletterdheid te vergroten.
Het leuke is dat als je de reis van het oog eenmaal begrijpt, kun je jezelf de vraag stellen of jouw foto de kijker de reis laat maken die jij voor ogen had!
Verder lezen:
Hoe kunnen we beter leren zien? Iets zien is geen functie van het oog, maar van je verstand. Want je oog ziet alles, maar je verstand geeft er betekenis aan.… Herkennen van elementen